Логопед – це спеціаліст з виправлення дефектів мови.
Розповідає фахівець СПАННА Людмила Миколаївна, логопед першої категорії.
На зображенні — Людмила Миколаївна.
Логопедичні послуги
Проблеми мови…
Дитина майже не говорить?
Невиразна мова? Труднощі звуковимови? Що робити?
Перш за все необхідна консультація
логопеда та дитячого психолога.
По-друге, необхідна корекційно-розвивальна робота логопеда з дитиною.
А також, при необхідності, робота отоларинголога, невропатолога, дефектолога з дитиною.
При необхідності й допомога психолога батькам.
Логопеди СПАННА пропонують якісну комплексну допомогу при мовних порушеннях у дітей.
У нас працюють професійні логопеди, які знають особливості дитини і вміють знайти індивідуальний підхід.
Працюють також і психологи, які спеціалізуються по логопедичній тематиці.
Пропонуємо й здійснюємо на високопрофесійному рівні логопедичну ритміку, логопедичний масаж.
Проводимо прекрасні лекції, презентації по логопедичній тематиці.
Логоритмика
- Петух (ку, ги, гу, ки)
- Коза (зы, зе, зу, за)
- Ёж (жа, жу, же, жи)
- У жирафа пятна пятнышки
- Вот носик, вот ушки
- Головами покиваем
Батькам дітей
з логопедичними проблемами.
Від психологів — не все вже так безнадійно.
Зазвичай логопедичні проблеми супроводжуються психологічними, а, іноді ними й викликаються.
Психологи та логопеди СПАННА допомогли багатьом.
Для демонстрації в жартівливій формі того, що іноді причиною логопедичних вад є суто психологічний фактор наводимо коротеньке оповідання.
Оповідання про хлопчика-мовчуна
Народився в родині хлопчик. Рік мовчить, два, п’ять мовчить. Батьки вирішили – німий!
В один прекрасний день мама налила синочку тарілку супу. Сидить, дивиться як син їсть.
Раптом син кладе ложку й говорить:
– Суп несолоний!
– Господи, заговорив, може говорити!!!
– А я завжди міг.
– Що ж ти мовчав всі ці роки?
– Та просто все нормально було …
Стан здоров’я дітей в Україні
В останні роки в Україні зберігаються негативні тенденції в динаміці стану здоров’я дітей. За даними статистики, число новонароджених з проблемами в стані здоров’я, фізіологічної незрілості становить 75%, дітей з неврологічною патологією — до 88%. Зараз в практику все більше входить рання діагностика відхилень розвитку у дітей. На жаль, на ділі корекція порушень мовної діяльності у дітей в більшості випадків починається тільки в дошкільному віці (після 3-5 років), коли вже сформований стійкий патологічний стереотип мовних розладів. При цьому виявляється втраченим сензитивний період розвитку психіки й мови, який припадає на перші три роки життя дитини.
Але, однією з найважливіших проблем сьогодні є недостатня кількість кваліфікованих кадрів для психолого-педагогічного супроводу дітей раннього віку. Вивчення досвіду показує, що в багатьох освітніх і медичних установах часто працюють фахівці, які не мають достатньої професійної компетентності в області ранньої логопедичної допомоги дітям з відхиленнями в мовленнєвому розвитку. Діти з відхиленнями мовленнєвого розвитку є неоднорідну групу, і, крім «чисто» мовних порушень, у багатьох з них відзначаються психологічні проблеми, недоліки пізнавального і рухового розвитку. Спеціаліст по корекційній логопедичної допомоги дітям повинен мати багатогранні (міждисциплінарні) знання не тільки в області логопедії, а й медицини, педагогіки, спеціальної психології, олигофренопедагогики.
Дислексію та дисграфію лікують повільно і без стресу
Автор: Тетяна Цирульник, кореспондент газети «Коло. Здоров’я і краса».
З початком навчання в школі у деяких дітей виявляються труднощі з читанням та письмом. Перш ніж критикувати своє чадо, проконсультуйтесь зі спеціалістом.
Можливо, ви виховуєте «дислексика» або «дисграфію».
Таких дітей шпиняють учителі, лають батьки та дражнять однолітки.
ДИСЛЕКСІЯ часткове специфічне порушення читання
ДИСГРАФІЯ часткове специфічне порушення письма
Моя розмова з логопедом спілки психологів Полтави СПАННА
Людмилою Караулановою.
Про суть і причини дислексії та дисграфії
– Діти з дислексією часто пропускають звуки при читанні, додають непотрібні, спотворюють звучання слів, швидкість читання у них невисока.
Часто вони не здатні чітко сприймати на слух певні звуки й використовувати їх у мовленні, при читанні й письмі. Порушується можливість розрізнення близьких звуків: «б-п», «д-т». Такі види робіт, як переказ, читання, виклад, їм не даються.
При дисграфії (часткове по специфічне порушення письма, примітка авт.) діти під час письма не використовують великих літер, знаків пунктуації. У них жахливий почерк, а окремі букви неправильно орієнтовані в просторі, схожі за зображенням літери, як-то «є», «р» та «ь», взаємозамінюються. У середніх та старших класах діти намагаються використовувати при письмі короткі фрази, але в написанні слів допускають грубі помилки. Нерідко такі школярі відмовляються відвідувати уроки української мови чи виконувати письмові завдання.
– Виникнення дислексії та дисграфії не пов’язане з порушеннями інтелектуального чи сенсорного розвитку дитини або з нерегулярністю її шкільного навчання, додає Людмила Миколаївна. Не є дистрофічними помилки, допущені через незнання граматичних правил.
У дитини, що страждає на дислексію та дисграфію, ознак відставання в розумовому розвитку найчастіше не спостерігається. Часто такі школярі добре справляються з математикою та іншими предметами, де, здавалося б, потрібно більше кмітливості.
При дисграфії варто перевірити дитячий слух
Для школяра письмо – цілий ланцюжок інтелектуальних I рухових навичок. Спочатку дитина слово чує, потім розуміє його значення, розкладає на звуки. Наступний етап – синтез звуків у графічний образ слова і переведення його в моторний акт. Як що на одному з етапів відбувається «осічка», може постраждати весь процес.
– На етапі звучання слова потрібно бути впевненим, що ваша дитина правильно його чує, – розповідає Людмила Карауланова. Школяру буде важко опановувати письмо, якщо він не знає, який звук позначає та чи інша буква. Завдання ускладнюється ще й тим, що дитина повинна правильно вловити певний звук і представити його у вигляді знаку (літери) у швидкому потоці сприйнятої нею мови.
Лівші пишуть «дзеркально»
Логопеди іноді звертають увагу на «дзеркальний» характер письма, коли букви перевернуті в інший бік. Наприклад: «с» і «з» відкривають вліво. Дзеркальне письмо спостерігається при різних розладах, однак фахівець при подібному явищі шукає явну або приховану ліворукість – і нерідко знаходить. Грає роль і спадковий фактор. При опановуванні письмової мови дитина може відчувати приблизно ті ж труднощі, що і його батьки у школі.
Вибір канцелярського приладдя для дистрофіків
Масаж подушечок пальців важливий для правильної роботи мозку при письмі. Обирайте ручки або олівці, де «місце тримання» покрито реберцями чи пухирцями або канцтовари з тригранним корпусом. Підходять для дистрофіків гелеві ручки під час роботи з ними відчувається натиск. Удома можна в ігровій формі писати пір’ям та чорнилом – це формує правильне положення руки щодо поверхні паперу.
Заняття і з логопедом, і вдома з батьками
Логопеди впевнені: дислексики та дисграфіки цілком здатні опанувати чи читання і письмо. Комусь знадобляться роки занять, комусь – місяці. Суть уроків – тренування мовного слуху і буквеного зору,
– Краще не тільки звернутися до логопеда, але і самим займатися з дитиною, – впевнена Людмила Миколаївна. – Логопедичні заняття зазвичай проводяться за певного системою: використовуються різні мовні ігри, розрізна або магнітна абетка для складання слів, виділення граматичних елементів слів. Дитина повинна засвоїти, як вимовляються певні звуки і якій букві при письмі цей звук відповідає. Зазвичай логопед вдається до протиставлення, «відпрацьовуючи», чим відрізняється тверда вимова від м’якої, глуха – від дзвінкої. Тренування ведеться шляхом повторення слів; диктанту, підбору слів по заданих звуках, аналізу звуко-буквеного складу слів.
Вправи, які батьки можуть виконувати вдома з дітьми:
1. Щодня протягом п’яти хвилин (не більше) дитина в будь-якому тексті, крім газетного, закреслює задані літери. Починати треба з одного голосного, потім перейти до приголосних. Через 2-2,5 місяця таких щоденних вправ поліпшується якість письма.
2. Написання щоденних коротких диктантів (150-200 слів) олівцем. Невеликий текст не втомить дитину, і вона зробить менше помилок. їх не потрібно виправляти в тексті, а просто позначити на полях зеленого, ні в якому разі не червоною, пастою. Потім дитина сама виправить їх у зошиті самостійно. При цьому малюк не закреслюватиме, а зітре свої помилки й напише правильно.
3. Виконання вправ на повільне читання тексту з яскраво вираженою артикуляцією та списування уривку.
Непогано також звернутися до психоневролога: він може порекомендувати препарати, що поліпшують пам’ять і обмін речовин мозку.
На що потрібно звернути особливу увагу:
1. Якщо наїла дитина лівша.
2. Якщо вона переучена правша.
3. Якщо ваша дитина відвідувала логопедичну групу.
4. Якщо в родині говорять двома або більше мовами.
5. Якщо ваша дитина дуже рано пішла до школи (невиправдано раннє навчання грамоті іноді провокує виникнення дисграфії та дислексії). Відбувається це в тих випадках, коли у дитини ще не настала психологічна готовність до такого навчання.
6. Якщо у вашої дитини є проблеми з пам’яттю, увагою.
7. Змішання букв: б-п, т-п, а-о, е-з, д-у.
8. Помилки, викликані порушенням вимови, дитина пише те, що говорить: лічка (річка), суба (шуба).
9. При порушеному фонематичному сприйнятті змішуються голосні о-у, е-у, приголосні р-л, й-ль, парні дзвінкі й глухі приголосні, свистячі й шиплячі, звуки ц, ч, щ. Наприклад: тиня (диня).
10. Пропуски букв, складів, недописування слів.
Наприклад: прта – парта, моко – молоко, веселі (веселий).
Що робити, якщо у дитини виявилася дислексія або дисграфія?
Перш за все не падати духом. Такі діти цілком здатні опанувати читання і письмо, якщо вони будуть наполегливо займатися. Комусь знадобляться роки занять, комусь – місяці. Суть уроків – тренування мовного слуху і буквеного зору.