Психолог, психотерапевт — майстри слухання та бачення

Тетяна - майстер слухання та бачення

Якісне слухання та бачення — ознака професійності психолога, душевності співрозмовника.


Т. Горошко, м. Полтави, член Ради спілки психологів
Виходячи з нашого досвіду найголовнішою психологічною проблемою практично всіх наших клієнтів є те що вони слухають, але не чують, дивляться, але не бачать.

Уміння слухати та його значення


Можна слухати, але не чути.
Можна дивитися, але не бачити.
Психолог – це професіонал, який чує і бачить. СПАННА

Слухати й чути, дивитись і бачити

Людину завжди цікавило і турбувало те, що з нею відбувається, чому відбувається саме це, а не щось інше, чому воно відбувається саме зараз, а не раніше, або, навпаки, пізніше…
Чому?.. Чому?.. Чому?..
Люди завжди про щось мріяли, на щось сподівались, чогось очікували… І сьогодні кожен з нас мріє, сподівається, очікує…
Дитина може мріяти про яскраву іграшку або велику коробку зі смачними цукерками, що ніколи не закінчуються…
Підліток — про велосипед чи щоденник без зауважень вчителів та незадовільних оцінок…
Юнак — про закохану в нього до нестями дівчину «своєї мрії» або про батьків, які все розуміють і підтримують…

Наші бажання й очікування поступово переорієнтовуються так чи інакше зі світу речей на світ особистих стосунків. Ми починаємо розуміти, що саме від взаєморозуміння, взаємоповаги та уваги до бажань іншого багато що залежить.
Нам добре, коли нас розуміють, люблять і приймають такими, які ми є.
Але, на жаль, так буває далеко не завжди.


Наші очікування та реальність

Наші очікування, сподівання часто не виправдовуються: коханому байдуже, подруга не розуміє, колега не підтримує, діти не слухаються, а сусіди, взагалі, дратують.
Ми ображаємось на інших, на себе, на весь світ. Виникає замкнене коло незадоволення, бо негатив ніби притягує негатив, і все повторюється…
А вихід досить простий, і ми про нього добре знаємо, але не завжди можемо знайти, бо емоції поглинають, а звички в словах та діях змінювати досить важко.
Крім того, іноді ми і розуміємо, як треба діяти, але не знаємо, з чого починати.
Психолог, психотерапевт знають секрети -4
Існує така наука – практична психологія й фахівці – психологи, в чомусь – звичайні люди, а в чомусь – чарівники, бо знають певні секрети щодо людських стосунків, ефективної взаємодії, конструктивного впливу на інших та на обставини.
Спілкування – це не тільки обмін інформацією, емоціями, це завжди взаємодія, взаємовплив.


Слухання. Слухаємо та чуємо

Навіть, коли ми мовчимо, ми мовчимо по-різному, — просто не говоримо чи слухаємо іншого.
Слухати теж можна по-різному — удавати, що слухаємо, обдумуючи більш важливі в цей момент для себе речі, або уважно слухати і чути.
Спілкуючись – розмовляючи чи слухаючи, ми обов’язково впливаємо на іншого, безпосередньо зараз і на стосунки в цілому.
Психолог, психотерапевт крім іншого, ще й — майстри, професіонали слухання.

Є спеціальні способи слухання, які в практичній психології називають техніками, зокрема : пасивне, активне та емпатійне слухання (від поняття «емпатія» — здатність відчувати емоції іншого і враховувати їх під час спілкування).


Пасивне слухання

Пасивне слухання передбачає, що іншому дається можливість висловити свої емоції та почуття на момент розмови, і використовується в ситуаціях афекту, тобто досить сильного емоційного напруження, коли говорити з ним неможливо, бо він нас не чує – говорять його емоції.
Навіть, більше, пасивне слухання, що застосовує фахівець чи людина, яка опанувала цю техніку, дозволяє допомогти людині висловити свої емоції, заспокоїтись і вийти з важкого стану значно швидше.


Активне слухання

Активне слухання навпаки базується на раціональному підході до розмови і передбачає використання фраз : «Якщо я Вас правильно зрозумів…»,
«Ви хотіли сказати, що…», інші. Цю техніку варто застосовувати у випадках міжособистих і ділових конфліктів та непорозумінь з рівними партнерами чи з керівництвом. Це так звані ситуації «вимушеного захисту», або «наїзду». Ви здійснюєте опір неконструктивній критиці на Вашу адресу, образливому ставленню, некоректній поведінці іншого, вимагаєте конкретизувати зауваження уточнювальними запитаннями, перефразованими реченнями.

Той, хто здійснює напад, на це не розраховує. Він розгублюється і починає захищатися сам, шукаючи аргументи.
Ви – реальний переможець в цій «словесній баталії», Ви вплинули на іншого і, можливо, на стосунки взагалі. Головне – самому не розгубитися і не почати виправдовуватись і захищатись, не образитись і не «втратити обличчя», бо саме на це розраховує «співрозмовник».


Емпатійне слухання

Емпатійне слухання – найскладніше у застосуванні в реальному житті, і обов’язкове для психолога – практика, що працює з клієнтом.
Коли людина налаштована на роздуми, очікує розуміння, підтримки, розраховує на допомогу, така техніка слухання є дієвою і ефективною.
Складність в тому, що необхідно «відчути» те, що відчуває співрозмовник, назвати цю емоцію чи стан, зробити паузу для усвідомлення іншим сказаного, підвести його вдалими запитаннями до тих думок, які, можливо, в нього не виникали.


Нагорода за почуте

Те, що отримує інший в ситуації емпатійного слухання переоцінити важко
Він відчуває полегшення, бо його почули і прийняли, з його емоціями і переживаннями. Він сам зрозумів, що відчуває. Він став господарем своїх емоцій. Став впевненіше – не він один це відчуває. Отримав розуміння іншого. Зміг по-іншому подивитися на причини свого стану.
А, можливо, й вихід побачив, думки нові для роздумів і змін на краще. І головне, що думки ці – свої, власні, не чиїсь, дуже розумні і правильні, але такі чужі.

В цьому ефекті непомітної присутності і допомоги полягає «вищий пілотаж» копіткої праці психолога, коли створюється ілюзія,
що Ви самі знайшли відповіді на свої запитання, навіть, якщо запитань у Вас, начебто, не було.


Бачення. Дивимося та бачимо

По цій темі СПАННА має прекрасну розробку під назвою: «У кожного своя неправда. Справедливість»
Головна ідея якої – у кожного своє бачення, своя неправда…
Дивлячись на одне й те ж зображення, люди бачать різне. І, що саме головне й жахливе, готові йти за своє бачення на суперечку, на конфлікти, на війни.
Не розуміючи того, що бачення людини сформульовано її генами, вихованням, умовами проживання. Точно так же як і бачення опонента.
Психолог, психотерапевт, коуч якраз і працюють над тим, щоб людина не тільки сприймала, але й всебічно чула та бачила.


Психологи, психотерапевти взагалі не дають порад…

Психологи – практики майже не дають загальних порад, бо не існує людей взагалі – є конкретна Унікальна Неповторна ЛЮДИНА,
і не люблять слова «ні, не можна, не потрібно», бо наша підсвідомість не сприймає часточку «не – ні» і може діяти навпаки нашим запереченням,
сприймаючи інформацію як «цінну вказівку».


І все ж таки декілька НЕ

Не заважайте іншому висловити свої емоції, якщо він розлючений, роздратований, сердитий, тобто коли емоцій багато, і вони неконтрольовані.

«Не допомагайте» приборкати емоції вказівками на зразок : «заспокойся», «припини», «тобі не соромно ?».

Не застосовуйте техніки активного слухання з партнерами по спілкуванню, що є слабшими, ні в якому разі з маленькими дітьми, навіть, з підлітками і юнаками будьте обережними.

Не залишайте іншого з його емоціями наодинці, якщо він прийшов за допомогою, не засуджуйте, не критикуйте.

Не залишайте свої емоції, душу напризволяще, знайдіть собі справжнього професіонала, психолога – практика, як знаходите дантиста і перукаря для красивої зачіски.

Нехай наша душа, наш унікальний внутрішній світ теж мають свого майстра – професіонала, справжнього фахівця, що допоможе душі співати, а нам відчувати внутрішній спокій та гармонію.

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *