Всьому свій час, і кожній справі під небом
В психології та педагогіці дітей широко вживане поняття — сензитивний вік.
Це такі періоди в розвитку дитини, які найбільш сприятливі для засвоєння певних знань, умінь, навичок, для набуття психічних якостей та світогляду.
Саме тільки в цей період широко відкривається вікно можливостей для засвоєння того чи іншого.
Сам термін належить відомому радянському психологу Льву Семеновичу Виготському (17 листопада 1896 р – 11 червень 1934 г.)
Якщо ж прогаєш цей період, то потім буде або взагалі неможливо, або дуже важко засвоїти те, що з легкістю та радісно сприймалося у сензитивному віці.
В цей час інтенсивна й тривала дільність певного роду, викликає не втому або нудьгу, але постійну енергію та інтерес. Людині ніколи більше не вдасться так легко опанувати знанням як у відповідний сензитивний період. На жаль, сприятливі періоди приходять і йдуть безповоротно незалежно від того, чи вдалося дитині повністю скористатися ними для розвитку своїх здібностей. Вплинути на цей процес неможливо. Але в наших силах, знаючи про існування таких періодів, створити максимальні умови для розвитку свого малюка.
Все треба робити вчасно
У 1894 році була опублікована «Книга джунглів» – англійського письменника Редьярда Кіплінга. З того часу книга була переведена на 40 мов світу. Головний герой — хлопчик Мауглі, якого в дитинстві батьки втратили в лісі. Але він не загинув, вижив і був вихований зграєю вовків в джунглях Індії.
А потім прекрасно фізично розвинений Мауглі вливається в сім’ю людей. Використовували цей сюжет і багато інших авторів. Але це лише красива казкова історія.
А реальність така, що діти в дитинстві втрачені в лісі, але яких потім знайшли в 5-6 років, ніколи не стають повноцінними людьми. Ніколи! Тільки деякі з них опановують людську мову. І то тільки на дуже, дуже обмеженому рівні.
Сензитивний, найкращий період розвитку мови у них припав на перебування серед звірів і не був реалізований.
Повноцінними людьми вони так і не стали.
Загальновідомі історії немовлят, які були втрачені в лісі, але не загинули, вижили у звірячої зграї. Це так звані «діти-мауглі». І коли вони були знайдені людьми в 4, 5, 6 річному віці, навчити їх говорити було дуже складно, а часто — неможливо. Причому, чим старше вони були, — тим важче опановували навіть найпрості слова. Був втрачений «сензитивний період»…
У науці термін «сензитивний період» існує з 20 століття.
Але ось що пише Книга книг — Біблія.
Книга Проповідника з Біблії, глава 3., притчі.
Всьому свій час, і кожній справі під небом:
- час народжуватися, і час помирати, час садити та час виривати посаджене;
- час вбивати та час лікувати; час руйнувати та час будувати;
- час плакати й час реготати; час ридати та час танцювати;
- час розкидати каміння, і час збирати каміння;
- час обіймати, і час ухилятися від обіймів;
- час шукати та час розгубити; час збирати та час розкидати;
- час дерти та час зашивати, час мовчати та час говорити;
- час кохати та час ненавидіти: час війни, і час миру.
З досвіду
Необхідність враховувати сезитивні періоди прекрасно розкрита в роботі японського автора Ібука Масару «Після трьох уже пізно».
Книга стала дуже популярною оскільки розкриває як багато залежить від сензитивних періодів розвитку дитини від 1 до 3 років.
Необхідно враховувати сензитивні періоди розвитку дітей і надалі, після 3 років.
Досвідчені багатодітні батьки з практики знають, що привчити до порядку дворічного малюка, набагато легше, ніж п’ятирічного.
(Речі, іграшки — в певному місці, миємо руки перед їдою, чистимо зуби вранці та ввечері.)
Від 1 до 3 років — сензитивний період, коли ефективно та безболісно можна прищепити дитині любов до порядку, чистоти, дотримання розкладу.
Від 2 до 6 років — період формування і закріплення навичок осмисленої рідної мови.
Від 6 до 12 років — найкращий час для вивчення іноземних мов вважають психологи.
Батькам просто необхідно передбачити настання наступного сензитивного періоду і створювати відповідні умови життя та розвитку.
На жаль, це стосується як продуктивних, позитивних знань, умінь, навичок, так і деструктивних, негативних.
Неправильні, шкідливі, спотворені уявлення про світ та взаємодію між людьми теж легко та міцно засвоюються в сензитивному віці.
А потім все життя справляє свій негативний вплив на психіку людини.
Мультфільми дітям згідно з сензитивним віком
Дуже важливо підібрати фільми під вік дитини. Так ваше чадо буде дійсно розуміти, що він дивиться і переживати пригоди разом з героями. Й ефективно розвиватися. Тепер Ви не будете довго думати, що показати своїм дітям чи онукам.
Дорослим бажано сумісно з дітьми ознайомитись з цими фільмами. А потім обговорити побачене.
Приємного та корисного перегляду!
2-3 роки
Дитина в цей період, в основному, слухає й сприймає казки про тварин.
4 роки
Дитина вже починає сприймати соціальні відносини: дружба, любов, шлюб, вірність, допомога в біді, боротьба добра зі злом, життя і смерть і т. д. В мультфільмах для 4-річок головні дійові особи вже не тільки тварини, але і люди (як правило, діти).
5 років
Можна показати дитині повнометражні мультфільми за казками.
Краще розбивати перегляд таких мультфільмів на кілька сеансів (по 15-20 хвилин).
Мультфільми для дітей 5 років — зі складним сюжетом, часто філософські.
6 + років
Ще більш складні: науково-популярні, з непростим сюжетом, з дорослим гумором, про життя та смерть, про дошкільне та шкільне життя одноліток.