Тестування та бесіда в СПАННА. Запит та реальні проблеми

Проблеми клієнта виявляє тестування

Якщо клієнт має психологічні проблеми, то на початку роботи бажано зняти за мінімальний час якомога більше інформації про цю людину, отримати анамнез.

Автор: Віктор Тихонович, заступник голови СПАННА з гуманітарних питань. 

Упродовж надання психологічної допомоги, дуже важливо отримувати не тільки суб’єктивні відчуття клієнта, але й об’єктивну інформацію про його психологічний стан.

Лікар працює не тільки зі скаргами клієнта, а й з аналізами його крові, сечі, тиску, температури й тому подібне. Так і психологи СПАННА, проводять багатофункціональний кількісний вимір психологічного стану клієнта на кожній зустрічі.

А при завершенні, на підставі суб’єктивних відчуттів клієнта та об’єктивних показників, надати йому консультативний висновок і рекомендації.

Спілка психологів Полтави — це фахівці, які це роблять на найвищому рівні професіоналізму.

Запит клієнта та його реальні психологічні проблеми

Найголовніше питання глибинної психотерапії ― що є реальною психологічною проблемою клієнта.

Приклад 1.
Клієнт прийшов за допомогою з запитом: Страх парасольки. Я її не можу не тільки тривати в руках, але й взагалі бачити.
В залежності від психотерапевтичного підходу який сповідує психолог, буде обраний один з багатьох можливих варіантів надання допомоги.

Приклад 2.
Клієнт прийшов за допомогою з запитом: Перехоплює горло. Як тільки починаю публічно виступати.

Цей випадок з практики надання психологічної допомоги детально нами розглянутий нижче – Приклад тестування та корекції проблем Ольги в СПАННА.

Зазначимо лише, що запит клієнта — це те, на що він скаржиться й хоче усунути.

А його реальна психологічна проблема — це ті психологічні особливості які викликали те, на що він скаржиться.

Виявити реальні психологічні проблеми клієнта психологу, психотерапевту дозволяє професійно побудовані:

  • бесіда,
  • тестування,
  • клінічне інтерв’ю.

Професійно побудована бесіда


У сучасному світі кількість засобів і форм спілкування неймовірно зросло.
Але при цьому, як не дивно, ще більше зросло відчуття у людини що його не чують, його не бачать.

Він (вона) мене не чує, Вона (він) мене не бачить ― найхарактерніша скарга між найближчими людьми ― подружжям.
Сучасна людина розучилася чути, хоча багато слухає…
Сучасна людина розучилася бачити, хоча багато дивиться …


Психолог, психотерапевт СПАННА це люди які:

  • не тільки слухають, але і чують;
  • не тільки дивляться, але і бачать;
  • не просто розмовляють, але й організовують та ведуть діагностичну бесіду.

Вони цьому спеціально навчені.

Тестування клієнта

Анамнез – відомості, отримані від клієнта, що складається з біографічної частини, історії проблеми та історії життя. Ця інформація з’ясовується під час Первинного тестування.


Мета:

  1. Отримання первинного запиту, чого власне хотів би клієнт отримати від психолога.
  2. Побудова первинної гіпотези про реальні проблеми клієнта
  3. Вибір форм та методів роботи саме з цим клієнтом.

Потім, на наступних зустрічах ці відомості, безумовно, уточнюються, перевіряються, коректуються.

У лікарнях періодично, протягом лікування, за приписом лікаря хворий здає аналізи. Вони дають об’єктивну інформацію про той чи інший параметр тілесного здоров’я. Лікар робить висновки й, при необхідності, вносить корективи у лікування.

Аналогічна дія передбачена й спілкою психологів Полтави ― Поточне тестування метою якого є :

  1. Отримати об’єктивну інформацію про ситуативний психологічний стан клієнта.
  2. Про підсвідоме ставлення клієнта до значущих для нього подій та людей.
  3. Отримане покласти в основу подальшої психотерапевтичної роботи, а при необхідності, внести й корективи в форму та методи надання психологічної допомоги.

У лікарнях після завершення лікування людина знову здає аналізи та має завершальну бесіду з лікарем який його лікував. Завершальне тестування яке, безумовно, супроводжується довірчою бесідою наставника-психолога існує і в СПАННА.

Спілка психологів Полтави має у своєму арсеналі професіоналів вищого ґатунку та унікальні ефективні методики.

Методики первинного, поточного та завершального тестування були розроблені та апробовані спілкою психологів Полтави у 2011 році. У практиці застосування показали свою високу інформативність та ефективність.

Проблеми клієнта. Первинне тестування

Біографічна частина (pars notitia biographica)

№1

  1. Дата. Ім’я.
  2. За бажанням. Дата народження, телефон, електронна пошта, місце проживання, освіта, сімейний стан.
  3. За бажанням. Батьки: місце проживання, освіта, ким працюють (працювали), сімейний стан.
  4. За бажанням. Брати та сестри: місце проживання, освіта, ким працюють (працювали), сімейний стан.
  5. За бажанням. Дідусі та бабусі: місце проживання, освіта, ким працюють (працювали), сімейний стан.

№2

  1. Скарги і Ваші почуття, емоції, тілесні прояви у зв’язку з цими негараздами.
  2. Чи звертався раніше до психолога. Якщо так — з якою проблемою, коли, який був результат.
  3. Звідки дізнався про СПАННА?

Історія проблеми (anamnesis morbi)

№3

Коли виникли перші прояви Ваших негараздів. У зв’язку з чим, з ким, після чого.

№4

  1. Якщо можливо, сформулюйте іншими словами Ваші скарги та що Ви думаєте у зв’язку з ними.
  2. Тілесні прояви Вашої проблеми.
  3. Її наслідки на Ваше життя

№5

Оцініть (от1 до 10) здоров’я тіла. Перерахуйте недуги Вашого тіла. Коли вперше проявилися. Перенесені протягом життя захворювання, травми, шкідливі звички.

№6

Оцініть (от1 до 10) в цілому своє душевне самопочуття. Назвіть свій найбільший душевний біль, коли вперше з’явився.

№7 Родовід здоров’я:

  1. Батьки. Вік, хронічні фізичні та психологічні особливості, перенесені протягом життя захворювання, шкідливі звички, спадкові захворювання та особливості.
  2. Брати та сестри. Вік, хронічні фізичні та психологічні особливості, перенесені протягом життя захворювання, шкідливі звички, спадкові захворювання та особливості.
  3. Дідусі та бабусі. Вік, хронічні фізичні та психологічні особливості, перенесені протягом життя захворювання, шкідливі звички, спадкові захворювання та особливості.

Історія життя (anamnesis vitae)

№8

Де навчався, ким працював протягом життя.

№9

Найбільший(і) успіх(и) та найбільша(і) невдача(и).

№10

Оцініть (от1 до 10) свою жагу життя

Опитувальник 1

№11

Вибрати та підкреслити а), б) або в):

  1. Душевний стан, думки, наміри людини визначаються: а) зовнішніми обставинами; б) внутрішніми імпульсами; в) самою людиною особисто.
  2. Вчинки людини визначаються: а) зовнішніми обставинами; б) внутрішніми імпульсами; в) самою людиною особисто.
Опитувальник 2

№12

Оціни от 1 до 10:

  1. Свою зовнішню привабливість.
  2. Свої душевні якості (вміння вислухати, відчути, зрозуміти та увійти в становище партнера).
  3. Свої духовні потреби (прагнення до істини, краси, мудрості).
  4. Свою сексуальну задоволеність.
  5. Образи, невдоволення: а) на себе _ б) на інших _ в) наскільки інші ображається на тебе __ .
  6. Секс, свідком якого я був в дитинстві, мене дуже вразив.
  7. Я несу з собою по життю тягар психологічної (их) травм.
Опитувальник 3

№13
Оцінити висловлювання від 1 (не згоден) до 10 (повністю згоден):

  1. Я повинен виправдовувати очікування людей, які для мене багато значать.
  2. На шляху до мети краще уникати труднощів.
  3. Я повинен бути досконалим, успішним і тільки тоді буду щасливий.
  4. Найважливіше в сексі – отримати мені повне задоволення.
  5. Деякі люди — злі й заслуговують найсуворішого покарання.
  6. Я повинен швидше діяти. Часто мене всередині хтось квапить.
  7. Після деяких життєвих ситуацій я відчуваю комплекс неповноцінності.
  8. Мене сформувало минуле і тепер уже нічого не зміниш.
  9. Я повинен бути готовий до гіршого.
  10. Для мене в сексі, задоволення партнера (партнерки) – найважливіше.
  11. Це жахливо, коли справи йдуть не так, як я планував.
  12. Краще повторювати старі схеми, ніж ризикувати.
  13. Я не можу впливати на моє щастя.
  14. В дитинстві я був (ла) об’єктом сексуальних дій з боку дорослого.
  15. Щоб бути щасливим, я повинен бути щасливим у всіх починаннях.
  16. Щоб я відчував себе щасливим, мене повинні любити (приймати) все і завжди.
  17. Допустив помилку? Значить, я дурний.
  18. Не досяг вершини? Значить, зазнав поразки.
  19. Добре бути популярним, відомим і багатим, а бути звичайним і посереднім жахливо.
  20. Моя цінність як особистості визначається тим, що про мене думають інші.
  21. Я не можу жити без любові. Якщо мене не люблять, значить, я ні на що не придатний.
  22. Якщо хтось зі мною не погоджується, значить, він мене не любить.
  23. Я повинен:
  1. бути щедрим, тактовним, шляхетним, мужнім, самовідданим і красивим;
  2. справлятися з будь-якими труднощами легко і не втрачаючи самовладання;
  3. бути ідеальним коханцем, другом, батьком, учителем, студентом, чоловіком;
  4. швидко розв’язувати будь-які проблеми;
  5. все знати, розуміти та передбачати;
  6. завжди володіти собою і керувати своїми почуттями;
  7. вважати себе винним в будь-якій ситуації (я не маю права завдавати болю ніколи й нікому);
  8. завжди бути на піку ефективності, ніколи не відчувати втому і біль;
  9. завжди бути щасливим і безтурботним і ніколи не страждати.
Опитувальник 4

Дайте відповідь: «так» чи «ні»

  1. Молодше покоління має вчитися у старших, як йому слід жити.
  2. Якщо мої бажання заважають мені, то я вмію їх придушувати.
  3. Нерідко я роблю не як треба, а як хочеться.
  4. Правила виправдані лише до тих пір, поки вони корисні.
  5. Буває, що мені хочеться подуріти, як маленькому.
  6. Кожен повинен виконувати свій обов’язок.
  7. Мій основний критерій оцінки людини – об’єктивність.
  8. Я іноді перебільшую свою роль в які-небудь події.
  9. Мені б сподобалося бути вихователем.
  10. Буває, що я не поступаюся в суперечці лише тому, що не хочу поступатися.
  11. Діти безумовно повинні слідувати вказівкам батьків.
  12. Люди повинні дотримуватися правила незалежно від обставин.
  13. Як і багато людей, я буваю уразливий.
  14. Батьки, як більш зрілі люди, повинні влаштовувати сімейне життя своїх дітей.
  15. Мої погляди непохитні.
  16. Мені вдається бачити в людях більше, ніж вони говорять про себе.
  17. Приймаючи рішення, я намагаюся продумати його наслідки.
  18. Мені часом не вистачає витримки.
  19. Думаю, що я правильно розумію всі події, що відбуваються.
  20. Мене провести нелегко.
  21. Я — людина яка часто захоплюється.
Опитувальник 5

№14

Вибір карток «Креатив 2» «Настрій, стани, емоції, почуття». (При особистому прийманні).

№15

Чи є у твоєму оточенні людина, з яким можеш ділитися абсолютно всім? Підкресли або обведи відповідь: Так. Ні.

№16

Як ти зрозумієш, що консультації пройшли недаремно?

Проблеми клієнта. Поточне тестування

Здійснюється по методиці ЦТО Эткинда А.М. в модифікації Кловацького В.В.

Дозволяє виконати багатофункціональний кількісний вимір психологічного стану та проблем клієнта.

Проблеми клієнта виявлять кольори

Мета:

  1. Виміряти ситуативний психологічний стан по значущій для клієнта множині людей, подій, цінностям.
  2. Отриману інформацію покласти в основу подальшої психотерапевтичної роботи.

Інші методики

У поточному тестуванню СПАННА використовує й інші, перевірені часом методики, що дають величезну інформацію про внутрішній стан людини. Наприклад – Дидактичний синкан.

Птах.
Втомлений, спустошений.
Летить, ширяє, живе
Думками та почуттями переповнений.
Душа.

Або

  • Ніч.
    Темна, похмура.
    Наближається, насувається, обіцяє
    Перетворитися на день наповнений
    Світлом …
  • Світло.
    Чудове, божественне.
    Дає, приносить, дарує,
    Радість – основу будь-якого життя,
    Чудо …
  • Чудо.
    Прекрасне, незвичайне
    Зцілює, направляє, лікує,
    Всіх на цьому світі.
    Штиль.
  • Штиль.
    Шляхетний, духовний.
    Приходить, з’являється, виникає
    Але в душі моїй
    крик
  • Крик.
    Горластий, противний
    Звучить, летить, пронизує
    І роздирає мою душу.
    Ніч.

Завершальне тестування

№1-1
Дата. Ім’я.

№2-2,3 Якщо є, то яка Ваша сьогоднішня психологічна проблема.

№3-5 Оцініть (от1 до 10) сьогоднішнє здоров’я тіла _

№4-6 Оцініть (от1 до 10) в цілому своє сьогоднішнє душевне самопочуття _

№5-10 Оціни от 1 до 10

  1. Свою зовнішню привабливість __
  2. Свої душевні якості (вміння вислухати, відчути, зрозуміти та увійти в становище партнера) __
  3. Свої духовні потреби (прагнення до істини, краси, мудрості) __
  4. Свою сексуальну задоволеність __
  5. Образи, невдоволення: а) на себе __ б) на інших __ в) наскільки інші ображається на тебе __

№6

Оцініть від 1 до 10

  1. В цілому, ефективність консультування __
  2. Продуктивність своєї роботи за весь час __
  3. Продуктивність діяльності психолога за весь час __

№7
Твої слова, побажання СПАННА

Приклад тестування та корекції проблем Ольги в СПАННА


Клієнт «Оля» (проживає в одному з районів Полтавської обл.), 41 років, заміжня, освіта — вища.

Запит — перехоплює горло.

Причому вперше незначні та короткострокові прояви цих проблем виникли 18 років тому.
Зверталася до психолога за місцем проживання 16 років тому — безрезультатно.
Зараз «перехоплювання горла» придбало катастрофічних масштабів.

Крім цього, Ольга назвала недуги тіла — головні болі, мастопатію, протрузію, хоча лікарі (як з’ясувалось в усній бесіді) ― отоларинголог, терапевт, гінеколог, невропатолог давали висновок: без патологій і радили звернутися до психолога.

(Клієнт дав дозвіл на публікацію інформації за умови зміни імені).

Надаємо деякі виписки з документів клієнта “Оля” (мовою оригіналу).

Первинне тестування Ольги

Запрос ― периодически перехватывает горло
Когда возникли первые прояление этой проблемы ― 18 лет назад
Оцените от 1 до 10 здоровье своего тела ― 1
Недуги тела ― головные боли, мастопатия, протрузия
Опросник 2 п. 4 , оцените от 1 до 10 свою сексуальную удовлетворенность ― 2

Поточне тестування Ольги

проводилось по методиці ЦТО Эткинда А.М. в модифікації Кловацького В.В. з подальшим психотерапевтичним впливом відповідно до виявлених проблем клієнта.

Зазначимо лише, що якщо на початку психотерапії рівень психологічної напруженості, згідно з нашою методикою, фіксувався на рівні 5,56 (високий, близький до критичного), то після 7 сесій наданої психологічної допомоги — на рівні 3,77 (адекватний).

Вихідне тестування Ольги

Что сейчас беспокоит наибольше ― прощение обид, вгляд на жизнь, отношение к себе
Оцените от 1 до 10 здоровье своего тела ― 5
Произошли ли изменение в самочувствии, какое? ― Мне стало намного лучше (здоровье, появилась енергия)
Опросник 2 п. 4 , оцените от 1 до 10 свою сексуальную удовлетворенность ― 8

Коментар до «Прикладу»

1. Первинний запит ― усунути «перехоплення горла» був повністю задоволений вже після 4―5 сесії. І на вихідному тестування клієнтка вже називає не конкретну проблему, а загально―філософські―психологічну проблематику.

2. Паралельний ефект від роботи ― було усунуто не тільки «перехоплення горла, але й:

  • фізичне самопочуття (здоров’я тіла) піднялось від 1 до 5,
  • сексуальна задоволеність піднялась від 2 до 8. Наприкінці, в останню зустріч, коли Ольга щиро дякувала за надану їй допомогу, вона зізналась, що в сексуальному плані вона на собі давно поставили хрест й сама для себе вирішила, що фригідна, така уродилась і нічого з цим не подієш…

Як ми бачимо, клієнт первинний запит ставить один, а в результаті психотерапії цей запит не тільки вирішується, але паралельне з цим усуваються й інші проблеми клієнта.

Ми вважаємо це відбувається зокрема й завдяки розробленим і чинним в СПАННА методикам первинного, поточного та вихідного тестування.

Коментар до первинного тестування

Біографічна частина

№1

Дає не тільки необхідну та корисну інформацію для подальшого спілкування.

Якщо відповідь дається у повному обсязі – це показник відкритості та довіри до психолога клієнта.

Якщо «дата народження, телефон, електронна пошта» клієнтом не заповнюються, то можливі наступні діагностичні гіпотези, клієнт:

а) Закритий до зовнішнього світу, він йому або не довіряє, або боїться

б) Не довіряє психологу

в) Має життєве кредо «Береженого – Бог береже»

г) Має особливий статус, якому може зашкодити факт звернення за психологічною допомогою

д) Інші

№2

а), б) Необхідні безпосередньо для роботи з клієнтом. в) Для статистики та аналізу шляхів просування іміджу СПАННА.

№3
а) Дуже важливий первинний запит, причому формалізований у письмовій формі.
Його далеко не всі можуть чітко сформулювати. Робота психолога, психотерапевта якраз, зокрема, полягає і в тому, щоб навчити людину адекватно розпізнавати та називати свої проблеми. Це перший важливий крок до подолання своїх проблем

б), в) Відповіді на ці запитання в першому наближенні задають напрями та форми психотерапії.

Історія проблеми. (anamnesis morbi)

№4.

Анамнез в практичній психології настільки ж важливий як і в медицині.

Отримання письмової інформації на це питання доповнюється усним опитуванням.

Добротно проведений анамнез в консультативній практиці психолога та психотерапевта розширює шанси вибору найбільш адекватних форм та змісту допомоги фахівця.

№5

Психологічне й фізичне самопочуття тісно пов’язані. Це беззаперечний медичний факт.

Тому інформація про недуги тіла дає додаткову важливу інформацію професіоналу.

А в результаті надання психологічної допомоги ми можемо стверджувати, що у міру усунення психологічних проблем пом’якшуються, а іноді й зовсім зникають деякі недуги тіла.

Цікавим спостереження є також і те, що час виникнення психологічних проблем клієнта та час коли вперше проявились недуги тіла приблизно збігаються.

№6

Як правило, у відповіді на це питання клієнти мало зв’язують свій душевний біль і проблему, з якою вони звернулись до психолога.

Що дає додатковий матеріал фахівцю для роздумів про причину проблем клієнта.

Історія життя. Судження про світ. (anamnesis vitae)

№11


Деструктивні (руйнівні), ірраціональні (не розумні) судження живуть майже у кожного з нас. Найчастіше саме вони й породжують психологічні проблеми.

Христіанам рекомендуємо прослухати аудіо Сестри Павла «Про ірраціональні судження»

На виявлення цих панівних деструктивних, ірраціональних суджень і спрямовані питання Опитувальника 3.

Панівні деструктивні судження, які мають нав’язливе повторення у всіх життєвих ситуаціях:

1) Судження «повинності» – Я повинен … Він повинен … Вони повинні …

2) «Жахливі» судження — Буде жахливо, якщо …

3) Судження «належить» і «слід» – Явищам, предметів, подій належить, слід бути …

4) Судження які «засуджують». Засуджують особистість — власну чи тієї людини, з-за якої ситуація стала не такою, якою їй «належить» або «слід» бути. Наприклад, «Він жахлива людина, і він повинен бути покараний, бо обдурив мене».

Приведемо ще декілька з коментарем проти чого вони працюють.

  • Я повинен виправдовувати очікування людей, які для мене багато значать. Проти Любові, заперечення безумовної любові.
  • На шляху до мети краще уникати труднощів, ніж стикаючись з ними, долати їх. Відмова від справжнього миру і спокою, від творчості, успіху.
  • Я повинен бути досконалим, успішним і тільки тоді буду щасливим. Заборона на радість.
  • Деякі люди — злі й заслуговують найсуворішого покарання. Відмова від чуйності.
  • Я повинен швидше знаходити рішення, діяти. Часто мене всередині хтось квапить. Проти терпіння
  • Мене сформувало минуле і тепер уже нічого не зміниш. Приниження свого «Я» та своїх душевних та духовних можливостей.
  • Я повинен бути готовий до гіршого і постійно прогнозувати гірші варіанти подій. Проти доброти
  • Це жахливо, коли справи йдуть не так, як я планував. Прояв гордині й одночасно непевності в собі
  • Краще повторювати старі схеми, ніж ризикувати, сподіваючись отримати кращий результат. Проти свободи
  • Я не можу впливати на моє щастя. Мій стан визначається тим, що зі мною трапляється. Відмова від самовладання та волі.

© СПАННА Полтава, 2015