Батькам поради спілки психологів СПАННА

Батькам проф. Моргун

Батькам, які бажають бачити своїх дітей здоровими та щасливими, присвячені ці матеріали сайту спілки психологів Полтави.

Автор — член Ради СПАННА Аліна Володимирівна, вихователь вищої категорії, вихователь-методист,

на зображенні — науковий керівник спілки психологів Полтави, професор В. М. Моргун.

Гейзенберг, фізик, філософ, лауреат Нобелівської премії:

«Головною проблемою, коли зникне загроза ядерної війни — буде проблема підлітків.»

Сензитивний вік

В психології та педагогіці дітей широко вживане поняття — сензитивний вік.
Саме тільки в цей період широко відкривається вікно можливостей для засвоєння того чи іншого.

Сам термін належить відомому радянському психологу Льву Семеновичу Виготському (17 листопада 1896 р – 11 червень 1934 г.)


Якщо ж прогаєш цей період, то потім буде або взагалі неможливо, або дуже важко засвоїти те, що з легкістю та радісно сприймалося у сензитивному віці.

В цей час інтенсивна й тривала дільність певного роду, викликає не втому або нудьгу, але постійну енергію та інтерес. Людині ніколи більше не вдасться так легко опанувати знанням як у відповідний сензитивний період. На жаль, сприятливі періоди приходять і йдуть безповоротно незалежно від того, чи вдалося дитині повністю скористатися ними для розвитку своїх здібностей. Вплинути на цей процес неможливо. Але в наших силах, знаючи про існування таких періодів, створити максимальні умови для розвитку свого малюка.

Загальновідомі історії немовлят, які були втрачені в лісі, але не загинули, вижили у звірячої зграї. Це так звані «діти-мауглі». І коли вони були знайдені людьми в 4, 5, 6 річному віці, навчити їх говорити було дуже складно, а часто — неможливо. Причому, чим старше вони були, — тим важче опановували навіть найпрості слова. Був втрачений «сензитивний період»…

У науці термін «сензитивний період» існує з 20 століття.
Але ось що пише Книга книг — Біблія.
Книга Проповідника з Біблії, глава 3., притчі.

Всьому свій час, і кожній справі під небом:

  1. час народжуватися, і час помирати, час садити та час виривати посаджене,
  2. час вбивати та час лікувати; час руйнувати та час будувати;
  3. час плакати й час реготати; час ридати та час танцювати,
  4. час розкидати каміння, і час збирати каміння;
  5. час обіймати, і час ухилятися від обіймів;
  6. час шукати та час розгубити; час збирати та час розкидати,
  7. час дерти та час зашивати, час мовчати та час говорити;
  8. час кохати та час ненавидіти: час війни, і час миру.

З досвіду

Необхідність враховувати сезитивні періоди прекрасно розкрита в роботі японського автора Ібука Масару «Після трьох уже пізно».

Книга стала дуже популярною оскільки розкриває як багато залежить від сензитивних періодів розвитку дитини від 1 до 3 років.
Необхідно враховувати сензитивні періоди розвитку дітей і надалі, після 3 років.

Досвідчені багатодітні батьки з практики знають, що привчити до порядку дворічного малюка, набагато легше, ніж п’ятирічного.
(Речі, іграшки — в певному місці, миємо руки перед їдою, чистимо зуби вранці та ввечері.)
Від 1 до 3 років — сензитивний період, коли ефективно та безболісно можна прищепити дитині любов до порядку, чистоти, дотримання розкладу.
Від 2 до 6 років — період формування і закріплення навичок осмисленої рідної мови.
Від 6 до 12 років — найкращий час для вивчення іноземних мов вважають психологи.

Батькам просто необхідно передбачити настання наступного сензитивного періоду і створювати відповідні умови життя та розвитку.
Це такі періоди в розвитку дитини, які найбільш сприятливі для засвоєння певних знань, умінь, навичок, для набуття психічних якостей та світогляду.

На жаль, це стосується як продуктивних, позитивних знань, умінь, навичок, так і деструктивних, негативних.
Неправильні, шкідливі, спотворені уявлення про світ та взаємодію між людьми теж легко та міцно засвоюються в сензитивному віці.
А потім все життя справляють свій негативний вплив на психіку людини.
Тому психологи СПАННА склали корисну для розвитку дітей добірку мультфільмів та фільмів.

Мультфільми дітям згідно з сензитивним віком

Дуже важливо підібрати фільми під вік дитини. Так ваше чадо буде дійсно розуміти, що він дивиться і переживати пригоди разом з героями. Й ефективно розвиватися. Тепер Ви не будете довго думати, що показати своїм дітям чи онукам.

Дорослим бажано сумісно з дітьми ознайомитись з цими фільмами. А потім обговорити побачене. 

Приємного та корисного перегляду!

2-3 роки

Дитина в цей період, в основному, слухає й сприймає казки про тварин.
Вашій увазі — 60 мультиків, що відповідають цьому віку.

4 роки

Дитина вже починає сприймати соціальні відносини: дружба, любов, шлюб, вірність, допомога в біді, боротьба добра зі злом, життя і смерть і т. д. В мультфільмах для 4-річок головні дійові особи вже не тільки тварини, але і люди (як правило, діти).
Вашій увазі — 100 мультиків, що відповідають цьому віку.

5 років

Можна показати дитині повнометражні мультфільми за казками.
Краще розбивати перегляд таких мультфільмів на кілька сеансів (по 15-20 хвилин).
Мультфільми для дітей 5 років — зі складним сюжетом, часто філософські.
Вашій увазі — 80 мультиків, що відповідають цьому віку.

6 + років

Ще більш складні: науково-популярні, з непростим сюжетом, з дорослим гумором, про життя та смерть, про шкільне життя.
Можливо, деякі з цих мультфільмів і в 6 років дивитися зарано, але це вже індивідуально.
Вашій увазі — 30 мультиків, що відповідають цьому та віку.

Бібліотека СПАННА «Батькам»

Сподіваємось що Вам також будуть корисні матеріали розділу “Батькам” нашої електронної бібліотеки.

Зміст


Батькам немовлят

  • 1001 вопрос будущей мамы. Видео
  • Видеопособие для молодых родителей. Видео.12 фильмов.
  • Игры и грушки. Видео. 5 частей.
  • Расти здоровым малыш. Видео. 8 частей.

Розвиток дітей

  • Проверьте развитие ребенка.
  • Ваш беспокойный подросток Байярд. Текст.
  • Влияние мультфильмов на подсознание детей. Видео.
  • Все о детских болезнях. Текст.
  • Драма одаренного ребенка. Текст.
  • Загадки-смекалки. Пособие для родителей. Текст.
  • Как на самом деле любить детей. Кемпбелл. Аудио. 12 частей
  • Как разговорить молчуна. Видео.
  • Как строить мосты, а не стены. Детям и родителям о простых правилах жизни в семье. Текст.
  • Книга для родителей. Текст.
  • Полезная книга для хороших родителей. Текст.
  • Притчи для детей и взрослых. В 3-х книгах. Текст.
  • Психотерапевтическая история для детей. Текст.
  • Советы детского психолога. Текст.
  • Ум на кончиках пальцев. Новиковская. Текст.
  • Школа раннего развития. Видео.
  • Как общаться с собственным ребенком. Видео.
  • Тайны детской души. Видео.
  • Как научить ребенка учиться. Видео.
  • Как обучать кого угодно. Текст.
  • Ваш беспокойный подросток. Текст.
  • Осторожно дети. Центр практической психологии. Текст.

Батькам дошкільнят

  • Арифметика для малышей. Мультик.
  • Воспитание игрой. Текст.
  • Где живут цифры. Аудио 12 серий.
  • Гениальный ребенок. Рисование. Видео.
  • Забавная математика для малышей 4-5 лет. Видео 12 серий.
  • Занимательная арифметика. Видео.
  • Логика для дошкольников. Текст.
  • Природоведение для самых маленьких. Видео.
  • Сказкотерапия в помощь родителям. Текст.
  • Учимся находить одинаковые фигуры. Ступеньки к школе. Т.А.Филиппова
  • Учимся рисовать. Видео. 10 частей.
  • Учимся считать вместе с Хрюшей. Видео.
  • Энциклопедия всезнайки. Видео. 2 части.
  • Сказки для боязливых детей. Текст.
  • Уроки тетушки Совы. Видео. 24 мультфильмов.

Великі педагоги. Педагогіка

  • Корчак Януш. Тексты.
  • Макаренко А.С. Тексты. Аудио.
  • Никитины. Текст.
  • Правила родителей Темплар. Видео 21 сюжет.
  • Предотвращение гомосексуальности. Текст.
  • Семейные войны, психотерапевтическая сказка. Видео.
  • Сухомлинский. Тексты.
  • Толстой Л.Н. детям. Аудио 55 сюжетов.
  • Три ошибки наших родителей. Текст.
  • Щетинин. Объять необъятное. Видео. Текст.


Розлучення

  • Дети разведенных родителей. Текст.
  • Помощь разведенным родителям и их детям. Текст.

Що робити та що не робити

Теоретичні поради батькам які вивірені знаннями та досвідом СПАННА.

1. Надайте дитині право на помилку

Зрозумійте що найголовніше, непорушне, безумовне право дитини — «Право на помилку».
Так надайте це право своїй дитині!
А великий польський педагог Я. Корчак сформулював це право у своїй роботі «Як любити дітей» як — «Право дитини на смерть».
І це та людина, яка, щоб не так було страшно його вихованцям, добровільно пішла в газові камери смерті фашистів!
Нище наводимо невеликий уривок з його геніального педагогічного твору

Треба дитину знати, щоб, надаючи ці права, робити якомога менше помилок. А помилки неминучі.
Але спокійно: виправляти їх буде він сам — на подив пильно, — аби ми не ослабили цю цінну здатність, цю його могутню захисну силу.
Ми дали дуже багату або невідповідну їжу: надто багато молока, несвіже яйце – дитини вирвало.
Далі нестравні відомості — не зрозумів, нерозумна порада — не засвоїв, не послухався.
Це не порожня фраза, коли я говорю: щастя для людства, що ми не маємо сили підпорядкувати дітей повністю нашим педагогічним впливам і дидактичним замахам на їх здоровий глузд і здорову людську волю.

Я кличу про Велику хартії вільностей, про права дитини. Бути може, їх і більше, я ж встановив три основних:

  1. Право дитини на смерть.
  2. Право дитини на сьогодні.
  3. Право дитини бути тим, ким він є.

2. Перетворюйте свої «Ти повідомлення» в «Я повідомлення»

Коли Ви говорите дитині «Ти не зробив…», «Ти не вивчив…», «Ти брехун…», «Ти негідник…», Ви засуджуєте дитину, висловлюєте негативне твердження про свого нащадка. Причому засуджуєте в цілому, засуджуєте його особистість. А негативу й так багато в цьому світі! Висловлене Вами негативне “Ти повідомлення” в кращому випадку не сприймається. Але, зазвичай, воно сприймається, причому сприймається як чергова негативна оцінка від самих значущих людей в житті дитини – від батьків. Накопичення цього негативу далі перетворюється в неврози, психози, тілесні захворювання.

Якщо ж скажете «Я …» про свої почуття, думки щодо конкретного вчинку, то Ви не тільки коректуєте поведінку дитини, але й підкреслюєте близькість свого сина (дочки) до Вас. Ви тим самим демонструєте своє позитивне відношення (бо тільки самим близьким для нас людям, ми розповідаємо про свої переживання).

3. Поважайте честь та гідність дитини. Уникайте дидактогенії

Для більшості сучасних підлітків властиво те, що в психології називають «Дидактогенія».

Дидактогенія — негативний психологічний стан дитини, що виникає завжди, коли перед ним виникають навчальні завдання.

Це негативний стан, пов’язаний з навчанням.

Причина його криється в пам’яті дитини про свої негативні емоції які виникають при порушенні дорослими педагогічного такту, коли принижується честь та гідність дитини.

Порушниками педагогічного такту бувають і педагоги.

Але, на жаль, в першу чергу — більшість батьків. Адже саме вони є першими вчителями своїх дітей.

Безумовно нинішні економічна, політична, релігійна ситуації діють гнітюче.
А тут ще й телевізійна, радіо та інтернет інформація з акцентом на негатив. Війни, катастрофи, вбивства, корупція, теракти, аварії, пожежі, землетруси, зґвалтування.
Мало хто ставиться до подій філософськи.

Одні свій щоденний негативний психологічний заряд залишають в собі. Він накопичується, а потім переростає в серйозні психологічні та тілесні проблеми.
В умовах ринкової економіки взаємини навіть між близькими людьми часто перетворюються у відношення конкурентів.

Інші виплескують його в родині — на чоловіка, на дружину. Але тут стримувальним фактором для чоловіка є те, що після цього дружина може бути «Не ласкава», а для дружини те, що може змінитися її матеріальний стан…

Тому найчастіше, весь цей негатив, перенаправляється на дітей у зв’язку з їх найголовнішою діяльністю — навчанням. Цей негатив закріплюється в пам’яті дитини й завжди виникає коли перед нею виникають навчальні завдання. Що своєю чергою викликає неспроможність дитини ефективно засвоювати нові знання, та і навіть використовувати ті знання, вміння та навички які дитина напевно має!

Сердитий вираз обличчя, осуд дитини, загрози, неприховане розчарування, неуважність (мені ніколи! крики, приниження честі і гідності дитини, обмеження природних прав і свобод дитини) — дидактогенія…

4. Розглядайте здоров’я як єдність трьох складових

Здоров’я — це скарб, який необхідно берегти, зміцнювати. На ньому можна економити.
Зберегти та поліпшити здоров’я дитини — одна з найголовніших завдань батьків. І школи.
За статутом ВООЗ здоров’я розглядається як стан фізичного і душевного гараздів, а не тільки відсутністю хвороб. А ми додали сюди ще й духовний вимір — духовних гараздів.

Батькам необхідно не тільки вести боротьбу з хворобами дитини, але й діяльність спрямовану на зміцнення здоров’я. Причому не тільки фізичного, але й психологічного, духовного.

Розглядаючи виховання як процес цілеспрямованого впливу на фізичний, морально-психологічний і духовний розвиток, ми опинилися перед проблемою постійної необхідності контролю, вимірювання того, на що ми намагаємося впливати. СПАННА розробила відповідні методики.

5. Уникайте догматичного сприйняття успіху

Успіх дитини полягає не стільки у володінні (оцінками, зокрема), скільки в просуванні до поставленої мети.

І в цьому сенсі ми повинні бути вдячні нашим миттєвим невдачам, бо вони вказують нам дорогу досконалості!

Перетворюйте невдачу дитини

в сходинку до успіху Вашого нащадка

заповідь батькам  від СПАННА

© СПАННА Полтава, 2020